Notícies

Bicicletes fixie: tot el que volies saber.

11 / 02 / 2020
La bicicleta “fixie” s'ha convertit en una icona del ciclisme urbà. Amb un disseny aerodinàmic semblant a les bicis del velòdrom, les “fixies” entusiasmen a alguns col·lectius urbans, especialment als “hipsters”, que veuen en elles un senyal d'identitat. Així, cal esmentar que constitueixen emblema de tota una filosofia de vida basada en el reciclatge i la reutilització.
Imatge

¿D'on ve la moda de les “fixie”?

Per entendre tot el romanticisme que va associat a aquestes bicicletes, hem de fer una mica de repàs de la seva història. El nom de "fixie" té el seu origen en una de les seves principals característiques: són bicicletes de pinyó fixe.

El pinyó fixe és el sistema que impulsava les primeres bicicletes del segle XIX. L'any 1873, Harry John Lawson va presentar la primera bicicleta impulsada per una cadena que desplaçava la roda de darrere. Si tenim en compte que el pinyó lliure no va aparèixer fins al segle XX, podem dir que en un principi totes les bicicletes eren “fixies”.
La moda d'aquestes bicicletes, doncs, comença amb els missatgers urbans de la ciutat de San Francisco, ja que necessitaven una bicicleta àgil, aerodinàmica, que permetés una ràpida acceleració i tingués menys avaries. També es buscava una bicicleta senzilla que no fos molt cridanera per tal d'evitar robatoris. 
D’aquesta manera, les primeres “fixies” es van muntar reciclant peces d'altres bicicletes. Es van eliminar tots els elements que compliquessin la mecànica i afegissin pes i això va tenir com a resultat definitiu una bicicleta en la seva mínima expressió, sense frens, cables, plats ni canvis, lleugera i ràpida, ja que permetia circular entre el trànsit a tota velocitat. Així, cada bicicleta era diferent i personal, amb els seus propis trets característics.
La moda de les “fixie” es va anar expandint a altres ciutats d'Estats Units, a Europa, a Austràlia i fins i tot a Rússia o la Xina, especialment després de la pel·lícula “Quicksilver”, on “Kevin Bacon” interpretava a un corredor de borsa que es veia obligat a treballar de missatger per als carrers de Nova York amb una bicicleta “fixie”!. VCom a conseqüència de tot plegat, van deixar de ser una eina de feina i es van convertir en un senyal d'identitat, una filosofia de vida.

¿Que és una bicicleta “fixie” i quins avantatges té?

La primera gran diferència entre una “fixie” i una bici normal és l'engranatge. Si algun cop has vist una “fixie” detalladament, hauràs pogut veure que en la roda del darrere hi ha una petita peça metàl·lica plena de dents al voltant de la qual està fixada la cadena, sense cap sistema de rodaments i boles que permeten a la roda girar de forma independent, com passa en les altres bicis.
Què significa això? Doncs que tots els moviments que facis amb els pedals és transmetran directament a la roda del darrere: si pedaleges cap endavant, avançaràs, si ho fas cap endarrere, retrocediràs i si deixes els pedals quiets, frenaràs la roda en sec. Aquesta característica és la que les fa tan especials, ja que es controles amb precisió mil·limètrica tots els moviments, inclús podràs mantenir l'equilibri amb la bici parada.
Les bicicletes “fixie” ens enamoren per diverses raons. Les que més remarquen els seus fans són:

  • El disseny. Són bicicletes molt estètiques, senzilles i amb poc pes real i visual, ja que no tenen cables, ni plats ni pinyons.
  • El manteniment. Com tenen una mecànica tan senzilla, el manteniment és molt baix. Són molt recomanables per a climes humits, ja que les peces no es desgasten ni s'oxiden com les de les altres bicicletes.
  • La resistència i la lleugeresa. Les “fixies” són fortes i robustes, però alhora pesen molt poc, fet que és d'agrair quan s’han de dur en transport públic.
  • El preu. Aquest tema és controvertit perquè podem trobar moltes marques amb dissenys exclusius que encareixen el preu. Els experts asseguren que, malgrat això, una “fixie” no hauria de ser més cara que una de marxes, precisament per ser molt més senzilla.

Desavantatges de les “fixie” respecte a les bicis convencionals.

Ja que hem parlat dels avantatges, t'explicarem també els desavantatges perquè puguis valorar els pros i els contres d'aquestes bicicletes.
Segons els experts, les bicicletes “fixie” i les “Single Speed” (marxa única), són menys versàtils, ja que tenen el problema de què no és possible pedalejar de forma efectiva fora de la franja del seu únic engranatge. Per tant, també serà més difícil pedalejar en terreny costerut, fet que significa que hi hauràs de posar més cames.
Com tenen velocitat única, veus limitada la teva velocitat màxima, especialment en baixades. Són més lentes que les bicicletes convencionals.
Finalment, exigeixen bastant experiència abans de circular per carrers plens de trànsit rodat o vianants a menys que portis frens a les dues rodes.

 

“Fixie” amb frens o sense?

Si li fas aquesta pregunta a un purista de la “fixie” et dirà que si porta frens, ja no és una “fixie”. Llavors, perquè es veuen algunes amb almenys un fre davanter? L'explicació és que el codi de circulació obliga a portar un sistema de frenada en les dues rodes. S'entén que la frenada és amb la roda del darrere, però falta el fre davanter, que s'incorpora per poder seguir els preceptes del codi.
Les bicicletes que porten frens en ambdues rodes no són “fixie” pròpiament dites. Tenen la mateixa estètica però són bicicletes de velocitat única (sigle speed) com poden ser les BMX o les bicicletes més senzilles per a nens. Moltes d'elles ofereixen l'opció de passar del mode “single speed” al “fixie” només girant la roda, com t'explicarem més endavant.

La importància de l'experiència.

El primer que recomanen els experts és que abans de circular per carrers plens de trànsit amb la teva “fixie”, necessites acostumar-te a ella. Aquestes bicicletes es frenen fent contrapès i derrapant per bloquejar la roda del darrere. Al no tenir punt mort, sempre estan en moviment. En ciutats com Barcelona, amb carrers amb grans pendents, l'opció dels frens pot ser una alternativa si no et sents segur.
Una opció que inclouen algunes marques és el fre contra pedal. Aquest és un sistema que cal tenir en compte, ja que està incorporat en la boixa de la roda del darrere, sense cables ni manilles. S'activa fent el moviment contra pedal, funcionant com un fre convencional.

Quan la teva nova bici sigui el teu mitjà de transport habitual, recorda que vadeBike t'ofereix un sistema de pàrquing segur per la teva flamant Fixie i el teu casc. Podràs reservar la teva plaça abans de sortir de casa i consultar la disponibilitat de l'aparcament a qualsevol dels punts vadeBike repartits per Barcelona! 

Fes-te membre per només

53 A l'any

5 factors a tenir en compte abans d'escollir una “fixie”.

Si la teva il·lusió és poder pedalejar per la ciutat amb una “fixie”, et donarem unes claus que resumeixen tot el que t'hem explicat fins ara per ajudar-te en la teva tria.

  1. Pinyó fix o pinyó lliure. Les “fixies” que pots trobar al mercat acostumen a incorporar els dos pinyons. En cas que no t'adaptis al pinyó fix o les condicions del trànsit siguin difícils, només hauràs de desmuntar la roda i girar-la. D'aquesta manera tindràs una bici amb l'estètica d’una “fixie” però et sentiràs més segur fins que t'acostumis al nou mètode de conducció.
  2. Els frens. Ja hem comentat que una “fixie” no porta frens. No obstant, com que el codi de circulació obliga a portar-los, és munta el davanter, ja que la roda del darrere la pots frenar deixant de pedalejar o reduint el ritme del pedaleig.
  3. El manillar. Pots escollir el que més t'agradi: el de bicicleta contra-rellotge, el de carretera o un més semblant a les bicis de muntanya. Acostumen a ser estrets per permetre el pas entre el trànsit, fet que al que al principi dificulta una mica l'adaptació.
  4. Les rodes. Acostumen a ser altes i amb llantes i càmeres de colors, el que les fa molt atractives. Són ideals per rodar per asfalt tot i que si trobem sots, transmeten la vibració molt més que les rodes convencionals.
  5. Estètica o feina. Aquest és un dels factors determinants, ja que com no porten parafangs podem acabar xops els dies de pluja.


Esperem haver-te ajudat en la decisió de comprar o no una “fixie”. 

T'animem a visitar la nostra web (www.vadebike.es) per tal que puguis conèixer els múltiples avantatges d'utilitzar els aparcaments per bicicletes particulars de vadeBike. 
T'esperem!

 

 

Aconsegueix el teu aparcament segur amb el servei RACC Bici Bàsic!

Fes-te membre de vadeBike i gaudeix d'una assegurança de responsabilitat civil, assistència mèdica i jurídica, i una assegurança per robatori de la bicicleta.

Partners

  • Ajuntament de Barcelona
  • RACC
  • European Union
  • PIME INNOVADORA